Calvin Klein: muotimaailman huipulla vuosikymmeniä
Nimi Calvin Klein on varmasti tuttu niin muotimaailmaa seuraaville, kuin myös aivan tavallisille kuluttajille. Kyseessä on yksi muotimaailman suurimmista nimistä. Merkin tarina alkoi vuonna 1968, jolloin Calvin Klein perusti omaa nimeään kantavan vaateyrityksen Yhdysvalloissa. Hän opiskeli aikoinaan Manhattanilla High School of Art and Designissa sekä myös The Fashion Institute of Technologyssa. Tämän jälkeen oli oman yrityksen perustamisen vuoro ja sen hän teki yhdessä Barry Schwartzin kanssa. Ei kulunut pitkään, ennen kuin Calvin Klein sai pienen kokoelman miesten ja naisten takkeja myyntiin Bonwit Teller -nimellä tunnettuun tavarataloon. Merkki sai runsaasti lisää näkyvyyttä vuonna 1969, kun Klein poseerasi Vogue -muotilehden kannessa. Merkin valikoima laajeni nopeasti ja 1970-luvun alkuun tultaessa Klein suunnitteli myös bleisereitä ja toi markkinoille Calvin Klein alusvaatteet sekä Calvin Klein urheiluvaatteita naisille. Hänen työnsä huomiotiin, sillä Klein sai vuonna 1973 Coty-palkinnon naistenvaate kokoelmansa ansiosta. Menestys jatkui ja hän pokkasi palkinnon myös kolmena seuraavana vuotena.
Calvin Klein laskee ja nousee taas
Calvin Kleinin arvo oli noussut huomattavasti, kun tultiin 1970-luvun lopulle. Klein hän oli laajentanut suunnittelutyötään myös erilaisiin asusteisiin sekä vuodevaatteisiin. Häntä voidaan pitää myös design-farkkujen keksijänä: hän lanseerasi 1970-luvulla merkkifarkut, jotka saivat suurta suosiota. Menestystä vauhditti silloinen teinitähti Brooke Shields, joka mainosti kyseisiä farkkuja provosoivassa kampanjassa. Tämä ei jäänyt ainoaksi kerraksi, kun Klein provosoi mainoksissaan, vaan merkki käytti provosoiva mainoksia myöhemminkin. Vaatteiden puolella merkki toi 1980-luvulla markkinoille alusvaatteita sekä miehille, että naisille. 1990-luvulla Calvin Kleinin mainoskampanja teki hänen boksereistaan niin suosittuja, että niitä kutsuttiin "calvineiksi". Kaikki ei kuitenkaan ollut ruusuilla tanssimista, vaan yhtiö kärsi taloudellisista vaikeuksista ja 1992 se ajautui melkein konkurssiin. Merkki kuitenkin pelastui parfyymien sekä alusvaatemyynnin, sekä sisarmerkki cK:n tuottamien urheiluvaatteiden ansiosta. Calvin Klein nousikin yhdeksi 1990-luvun suosituimmista amerikkalaisista muotisuunnittelijoista.
Calvin Klein nettikauppa: minimalismia netistä
Mikä sitten on brändin salaisuus? On selvää, että merkki on vastannut digiajan haasteisiin esimerkiksi Calvin Klein Online shopin ansioista. Se ei kuitenkaan riitä, vaan brändin pitää pystyä erottumaan kilpailijoistaan selvällä tavalla. Jos pitäisi kuvata Calvin Kleinia yhdellä sanalla, olisi tuo sana luultavasti "minimalistinen". Kyseessä on globaali lifestyle-brändi, joka on progressiivinen ja usein hyvin minimalistinen. Merkki kertoo pyrkivänsä inspiroimaan ja jännittämään yleisöään provosoivalla kuvastollaan sekä iskevillä designeillaan, jotka herättävät aistit. Tässä yhteydessä on hyvä mainita, että ABOUT YOU -sivuilta löytyy kattava valikoima tuotteita, joten heidän mallistoonsa voi tutustua itse helposti. ABOUT YOU verkkokauppa on kätevä tapa tilata itselleen merkin tuotteita. Merkki on onnistunut myös houkuttelemaan nimekkäitä kasvoja mainoskampanjoihinsa. Heistä voidaan mainita esimerkiksi Scarlet Johansson, Justin Bieber, Kendall Jenner, Mark Wahlberg ja Ashton Kutcher. Suomalaiset saattavat muistaa myös Mallikoulu -tosi-TV-ohjelmasta tutun Suvi Koposen, joka on myös toiminut Calvin Kleinin mallina.